JUL och gåvor som föröder.

”Baka dem en kaka,  Jultomte -köp

skriv dem en dikt,

ge dem en kyss,

berätta ett skämt,

men för guds skull,

sluta förstöra planeten

för att visa för någon att du bryr dig.

Allt som det visar är att du inte gör det. ”

Så skrev den brittiske miljö- och klimatdebattören George Monbiot – i Guardian den 11 december – i ett närmast desperat utrop inför den explosion av konsumtion som julhandeln innebär. Artikeln handlar om det som Monbiot kallar ”den sjukliga konsumtionen” dvs  konsumtion mer eller mindre för sin egen skull och av allt mer bisarra ting som föröder vår jord utan att heller göra oss lyckligare.

Monbiot hänvisar t.ex. till filmaren Annie Leonard som då hon gjorde research till sin film The Story of Stuff upptäckte att av de material som strömmar genom konsumtionsekonomin så finns bara 1 % kvar sex månader efter försäljningen. För samtidigt som fler människor än någonsin svälter idag enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO (drygt 1 miljard: 1.020.000.000 människor går hungriga varje dag) och klyftorna mellan och inom länder ökar (vilket illustreras av bilden här bredvid från en vägg någonstans i dagens Europa)Jul i kris så pågår också en skenande konsumtion som både bidrar till hotet mot klimatet och ökar det ekologiska fotavtrycket mer än vad jorden tål. Om du vill läsa mer om detta så rekommenderar jag en liten bok från Forskningsrådet som kom ut för några år sedan: Konsumera mera – dyrköpt lycka. I den skriver 23 forskare inom olika ämnesområden om konsumtionens drivkrafter och konsekvenser, liksom om förutsättningarna för en mer hållbar konsumtion.

 Häromdagen skrev jag om det ekonomiska systemet som ett fjättrande ekorrhjul för alla som ingår i det, inte minst de som sitter överst och tänker att de styr. När man läser rapporten från Svensk Handel som för sjätte året i rad låter HUI Research undersöka julhandeln så ser man ett annat exempel på detta med ekorrhjulet. Förra året omsatte julhandeln 65 miljarder. I år tror man att den kommer öka med ytterligare 960 miljoner  med en kamp främst mellan leksaks- och elektronikhandeln om vem som ska bli vinnare. Hjulen snurrar och de måste snurra. För som Svensk Handel skriver:

Den svenska julhandeln är viktig för handeln och samhällsekonomin.

Och det har de ju rätt i. Samtidigt visar forskning, som t.ex. den jag hänvisade till ovan, att det som är bra för handeln och samhällsekonomin INTE är bra för klimatet och moder jord. Den enda slutsats jag kan dra av det är att vi måste försöka hitta en annan typ av handel och ekonomi.

MediaSvD, DN, Aftonbladet1,

Aftonbladet2, Aftonbladet3, Sydsvenskan

Klimatmagasinet Effekt

Cogito

BloggJordens vänner, Föreningen Medveten konsumtion

Intressant?

Läs andra bloggar om klimatet

Läs andra bloggar om julen

 

Annonser
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Sverigedemokraternas marsch i opinionen | Svensson
  2. Järnrörsdemokraternas marsch i opinionen | Röda Lidköping

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: