Apropå EM i fotboll.

Det finns många former av kultur. Idrott, sport och t.ex. fotboll är en av dem.

Liksom några miljoner andra människor är jag fast framför TVn under de flesta av fotbolls-EM:s matcher. Det var länge sedan jag själv spelade fotboll. Och sedan jag flyttade till Uppsala för 10 år sedan har mitt intresse för lokal fotboll inte heller varit stort. Några gånger har jag varit på ”studenternas” och sett Sirius utan någon större glädje. Jag ser naturligtvis landslagets matcher på TV. Emellanåt brukar jag där även njuta av Barcelonas skönspel. Mer än så är det inte med mitt intresse nu för tiden. Men när det drar ihop sig till VM eller EM då väcks de där känslorna som jag haft sedan jag var grabb.

Kultur? Jo jag tycker det. Varför skulle inte dessa masskådespel betraktas som kultur? Och även här finns det högt och lågt, liksom frågan om pengarnas roll och inverkan på kulturen ifråga. Fotboll har dessutom klart estetiska dimensioner som t.ex. Zlatans vackra 1-0-mål mot Frankrike eller de flesta rörelser med boll av t.ex. Iniesta.

Fotboll väcker också en mängd olika sorters känslor. En del av dessa känslor förstår jag och delar. En del som t.ex. publik aggressivitet, chauvinism, enögdhet, mansgriseri m.m. ogillar jag. Men om de otrevliga känslorna inte tog sig uttryck kring fotboll så skulle de säkert ta sig uttryck någon annanstans. Det betyder inte att man inte ska bekämpa dem varhelst de tycker upp. Här har alla sorters aktiva och organisatörer ett stort ansvar. Men man måste här liksom alltid annars ändå se och gå till rötterna,  sociala och andra orsaker.

Igår kväll kunde man för övrigt på svensk TV se reprisen av filmen De sista fotbollsproletärerna. Den handlar om IFK Göteborg, men också om Sveriges och fotbollens omvandling under de senaste decennierna. Om du liksom jag har hjärtat till vänster och gillar fotboll men inte sett denna film så vill jag verkligen rekommendera den! Visst kan man ha invändningar mot en kanske väl romantiserande bild av ”det Sverige som var” men det är detaljer. I filmen får du dessutom höra olika tankar från ett gäng med mycket sympatiska fotbollsspelare. Se den på SVTplay.

Till sist kan jag inte låta bli att sprida vidare en bild som i alla fall gör mig väldigt glad varje gång jag ser den. En bild som visar glädjen och kraften i en sport som kan spelas av alla och som utövas över hela världen:

Intressant

Media: Aftonbladet1, Aftonbladet 2, Expressen, Internationalen

Läs även andra bloggare om fotbolls-EM

Lämna en kommentar

Kommentera

